– 5 kilo en het begin van de tweede ronde

Het was me de zomer wel. Vier kilo was er af toen ik op reis vertrok. De minimum aantal kilo’s om de twee kortere kleedjes die ik gekocht had aan te doen zonder al te veel te zuchten.

Het was een fijne zomer. Waar ik niet teveel op mijn gewicht gelet heb. En toch blijken er al een aantal regels uit mijn nieuwe manier van eten te zijn doorgesijpeld. Zo heb ik me ’s ochtend geen ongeluk gegeten aan het Frans brood. Bij een stukje kaas hoorde wel nog een stukje brood, maar geen halve baguette. Ik at af en toe ook havermout als ontbijt en probeerde ver weg te blijven van aardappelen, pasta, rijst en vlees. Dat ging eigenlijk bijna vanzelf.

Daarnaast dronk ik wel heel veel wijn en at ik veel te veel heerlijke kazen. En olijfjes. En worst, veeeel worst.

Resultaat: niets er af, maar nog beter, niets erbij.

Conclusie: het ziet er naar uit dat ik een manier van eten gevonden heb waarbij ik mijn gewicht stabiel kan houden. Dat is al een mooi vooruitzicht voor de toekomst, want ik heb echt niet het gevoel dat ik de voorbije maanden mij veel ontzegd heb.

En dan nu, traditioneel begin ik de eerste september met goede voornemens. Dit jaar begon ik al een weekje eerder aan ronde twee van het afvalplan. Opnieuw met dezelfde regels. Lege, witte koolhydraten mijden. Niet teveel van de volkoren, goede koolhydraten, veel groene en andere groenten. Veel fruit, noten, havermout, quinoa, spelt ed. Notenmelk, rijstmelk, soyamelk. Vette vis en mager vlees, maar niet teveel. En zondigen mag. Zo dronk ik elke dag wel een glas wijn (of meer), at ik de avond dat zoonlief mocht kiezen frietjes met frikandel en heb ik toch af en toe wat geaperitieft Franse stijl (met hapjes dus). Maar, daarnaast at ik braaf volgens mijn eigen regels.

Resultaat: een kilo er af!

Officieel staat de stand dus nu op min 5 kilo. Klaar voor de volgende 5

Startgewicht: 81,5 kilo
Huidig gewicht: 76,4 kilo
Volgende streefdoel: 70 kilo

Wat at ik vandaag?

Ontbijt: havermout met koemelk (wegens op het werk ontbeten en andere melk vergeten) en een verse mango. Twee koppen koffie

Tussendoor: een handvol amandelnoten

Lunch: gekiemd speltbrood met rozijnen (in gekiemd brood zou er maar een minimum aan KH moeten zitten, moet dat nog eens goed uitzoeken), tomaatjes uit de tuin, geitenkwark met bieslook peper en zout (een fantastische ontdekking, die geitenkwark)

Tussendoor: een klein trosje blauwe druiven

Avond: gegrilde courgettes met munt/chili dressing. Bloemkoolcouscous met champignons (dit recept ga ik zeker nog eens bloggen)

2 thoughts on “– 5 kilo en het begin van de tweede ronde

  1. Zoals geschreven een paar maand geleden, volg ik je voorbeeld.
    Bij mij is er op 4 maand ook 5 kg af (zit nu op 75.5). Beter dan niets, nietwaar. Nog een kilo of 7.5 zou me heel blij maken als ik dan op dat gewicht kan blijven. 72 is mijn volgende streefdoel tegen nieuwjaar. Ik ben niet zo ambitieus want ik zondig geregeld. Mijn ventje gaat graag uitgebreid tafelen en wil me altijd mee… Hoewel dat mijn lichaam vaak niet goed bevalt.

    Hoe zit dat eigenlijk met die havermoutpap ? Ik heb dat nog nooit gegeten. Ik lust ook geen melk. Verwarm je eerst melk/yoghurt (dewelke) en los je dat op ? Hoeveel tijd neemt dat in beslag ? Ik zit met 2 kleine kindjes en ’s morgens is er niet zoveel tijd.
    Alvast bedankt.

    • havermout is heel erg makkelijk te maken. 2 koppen melk (soya, amandel, hazelnoot, rijst) of water op 1 kop havermout. Even laten doorkoken en dat wordt onmiddellijk een pap. Duurt max 5 minuutjes.

Geef een reactie

